1 Eylül 2007 Cumartesi

Elveda Rumeli Elveda Sana

Elveda Rumeli elveda...

Yıl 1899... Manastır etrafında 1 Osmanlı köyü... Balkan harbinin ayak sesleri duyulmakta. Sütçü Ramiz Efendi , bu kargaşa arasında ailesinin geçimini sağlamakta zorlanmaktadır. Eylülde ekrana gelecek 'Elveda Rumeli', Osmanlı'nın son yıllarına da ayna tutacak. Dizinin başrollerinde Erdal Özyağcılar, Şebnem Sönmez ve Hande Subaşı oynuyor. Yönetmeni ise Serdar Akar.



Elveda Rumeli"... Sütçü Ramiz Efendi ( Erdal Özyağcılar ), Hanımı Fatma ( Şebnem Sönmez) ve 5 kızı ile üç damat adayının çevresinde gerçekleşen trajikomik olayların konu alındığı enfes bir dönem dizisi.

Dizinin tanıtımlarını izledim ve ağzım bir karış açık kaldı. Bizim Yabancı Damat'ın "Kahraman" ı bu kez Antep şivesinden Rumeli şivesine öyle güzel bir geçiş yapmış ki, insan kulaklarına inanamıyor. Hele dizinin çekildiği etkileyici coğrafya yok mu?.. İlk kez bir diziye fon oluşturan Manastır'ın (Bitola) 100 yılı aşkın süredir özenle korunmuş tarihi dokusu ekran başındakilerin nefeslerini kesecek. Dizinin tüm çekimleri Makedonya'da gerçekleştiriliyor. Makedonya'da Türkçe eğitim veren konservatuardaki tiyatro sanatçıları da oyuncu kadrosuna dahil edilmiş. Böylelikle dizinin "inandırıcılığı" kat be kat artıyor. 1899 yılında Pürsıçan (Bu sevimsiz ismin nereden geldi bilinmiyor) kasabasında yaşayan bir Türk ailesinin, sonunda zorunlu göç ile sonuçlanacak öyküsünü anlatan "Elveda Rumeli"nin arka planında görünecek köylüler için de bölgedeki Türk köylerinde yüzlerce portre fotoğrafı çekilmiş ve uygun figüranlar seçilmiş. Ayrıca döneme uygun 300'den fazla kostüm tasarlanmış.

Olayların geçtiği dönem, Atatürk'ün öğrencilik yıllarını ve orada tanıştığı Elena ile büyük bir aşk yaşadığı, ve İttihat ve Terakki hareketinin filizlndiği, Jöntürkler'in ilk siyasi feyizlerini aldıkları dönemi de içine alıyor.Yönetmen Serdar Akar, dizinin arka planndaki siyasi manzarayı aktarırken , Mustafa Kemal ve Enver Paşa'yı da gözümüze değdirecek.

"Elveda Rumeli" 1800'lü yılların sonunda Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküş sürecini anlatıyor gibi görünüyor.Gerçekte bugünün Türkiye'sine atıfta bulunmayı da ihmal etmiyor. Etnik kökenleri farklı halkların huzur ve dostluk içinde yaşarken nasıl siyasi oyunlara alet edilip, birbirlerine düşman edildiğinin de altını çiziyor. Dizi bu yönüyle "birleştirici mesaj vermeyi amaçlayan" ciddi bir misyon da üstleniyor. Bilindiği üzere, Rumeli'de Bulgar, Sırp, Ulah, Pomak, Çingene, Arnavut, Yunan ve Türk halkları bir arada dostça yaşıyordu. Ama önce Bulgar Harbi ve ardından Birinci Dünya Savaşı ile bölge kan ve baruta bulandı. Milliyetçiliğin tetiklenmesi ve etnik kökene bağlı özgürlükçü akımların yükselmesiyle bölgedeki huzurun yerini savaş aldı. Yüzbinlerce insan öldü, bir o kadarı da yaşadığı topraklardan sürüldü. Dizinin tanıtımlarında Sütçü Ramiz şöyle diyordu: "Benim anlayamadığım, bu hürriyet dedikleri teker teker midir, yoksa hep bir arada mıdır?" Dedim ya, "gümbür gümbür" bir dönem dizisi geliyor. Hem tarih, hem coğrafya, hem de "insanlık dersi" vermek için

50 yorum:

makedon dedi ki...

merhaba

böyle bir dizinin çekilmesi gerekiyordu,geç bile kalındı çok iyi bir dizi olacağını umuyorum.
büyüklerim makedonya topraklarında yaşamışlar,oranın kültürünü unutmak imkansız..
dizinin özellikle türklerin,torbeş dediği biz makedonlarıda anlatmasını temenni ediyorum..
çünkü makedonyadan türkiye ye sadece türkler değil pomaklar,bizler makedonlar(torbeşler),arnavutlar boşnaklar hep birlikte gelmişlerdir etnik kökenimiz farklıdır fakat o kadar iyi dostmuşuz komşumuşuzki türklerle,hep birlikte müslüman bir ülke olan türkiye ye gelmişiz..
...

dizide müslüman makedonlarda (torbeşlerde) yer bulmalı..ve sadece eğlence komedi üzerine değilde ciddi olarak bazı şeyler anlatılmalı..bilindiği gibi balkan insanları eğlenceye düşkündür fakat yeri geldiğinde de çok ciddidirler.
umarım karakterler sağlam olur..
öyle olacağına inanıyorum sırf komedi dizisi olucaksa hiç çekilmesin çünkü balkanlar o zor şartlarda fazla komedi kaldırmaz göçmenliğin ne zor olduğunu çok iyi bilirim çünkü makedonya göçmeniyiz..


serdar beye çok teşekkürler..

Adsız dedi ki...

işte sonunda oldu,kendi kendime hep bunu tekrarlıyorum.Sonunda bi rumeli dizisi yayınlanacak umarım uzun ömürlü olur.Töre dizilerinden o kadar bıktırdılar ki artık televizyon dizilerinin tümüne önyargıyla bakar oldum.Tanıtımı görünce gözlerim dolu dolu oldu gerçektende sabırsızlıkla bekliyorum.Göçmen bi ailenin kızı olarak herkesin rumeli insanın ne kadar şiddetten uzak ve hoş insanlar olduğunu görmelerini istiyorum.iyi seyirler

esin dedi ki...

Bitola rahmetli anneannemin doğup büyüdüğü şehir. herhalde bu diziye en çok uyan şarkı da anneannemin ve birçok manastırlının şarkısı olan Bitola moy roden kray(umarım doğru yazmışımdır)yani'Bitola benim şehrim' dir. müziği de inanılmaz güzeldir.Umarım yapımcılar dizide bu şarkıyı kullanırlar.

Adsız dedi ki...

bencede buöyle bizi dizi gerekiyordu çünkü insanların göçmenleri iyice anlamaları gerekiyor. benim annemde babamda makedon göçmeni yani bende çok iyi biliyorum nelerçektiklerini..bütün rumeli şarkılarını türkülerinide çok iyi bilirim umarım sık sık kullanılar o müziklerimizi:)bu dizi için emek harcayan herkese tüm göçmenler adına teşekkür ederim.

Adsız dedi ki...

shqip: valla ne iyi ettiniz, bıkmıştık ağa paşa dizilerinden! insanlık dışı kurallarından, yaşam şekillerinden.Rumelinin kültürünü en iyi şekilde ekranlara taşımanızı bekliyorum.Emeği geçen herkese çok teşekkürler.

Adsız dedi ki...

keşke biryerlerde birileri senaryonun 'The Fiddler on the Roof' (Damdaki kemancı) filminden alınmış olduğunu da belirtseydi de 'araklama' sayılmasaydı..

Adsız dedi ki...

Evet. Sonunda Rumeli. Türkiye oraları unutmuş gibi. Yapımcılara teşekkür ediyorum. Eşimle birlikte adeta gunleri saydık.
Bu akşam ilk bölümü heyecanla izledik.
Ben Rumeliliyim-Bulgaristan göçmeni. Eşimin kökleri de oraya dayanıyor. Heyecanlıyız.
Ancak biraz da hayal kırıklığına uğradığımızı itiraf etmeliyim. Daha önce ATV için çekilen dizilerde (İkinci Bahar, Yabancı damat v.s.) şive'ye çok önem verildiğini fark ettik. Oysa "Elveda Rumeli"de bir kargaşa yaşanıyor. Karadeniz, Güneydoğu ve Trakya harmanı gibi. Oysa kendine has o sevimli Rumeli şivesi neredeyse herkesçe bilinir. Bu konuda acaba Balkan Türkleri derneklerinden, boşnak, arnavut, pomak, torbeşler veya ilgili folklor bilimci veya ilgili kuruluşlardan destek alınamazmı? Yüzbinlerce Rumeliliden bunu esirgememek gerekir diye düşünüyorum.
Daha ilk bölümden bu dizinin muhteşem olacağı belli oldu. Eğer şive de düzeltilirse, oraları bilmeyenler o havayı farklı bir şekilde solumuş olacaklardır.
Ve müzik. Rumeli türküleri.
Bütün ekibe başarılar dilerim. Çok iyisiniz.

Adsız dedi ki...

dizinin ilk bölümünü biraz gülerek, biraz ağlayarak en çokta babannemi düşünerek izledim. O 2005 yılının Aralık ayında vefat etti. Ben 34 yaşındayım babannem ölesiye kadar hep oraları anlattı bize, güzelliklerini, dostluklarını ( yabancı, müslüman ) ve savaşta yaşadıklarını. Keşke dedim, ölmeden bu diziyi görebilseydi....
Babam ağlayarak izlemiş, şimdi o anlatıyor bize. Sizlere çok teşekkür ederim. Biz göçmenlerin atalarının neler yaşadığını anlatacağınız, anlatacağınız için. ABE ÇOK SAĞOLUN kızancıklar
NAZAN NARİN

Adsız dedi ki...

sadece göçmenlerin değil herkesin dikkatini çekicek keyifli bir dizi olabileceğini düşünüyorum.ama şimdiye kadar bütün şiveleri yuttukta bunları yutmuyoruz.çünkü şive çok önemli ve bunu tam anlamıyla olduğuna katılmıyorum.makedonyanın şivesini gerçek anlamda öğrenilmesi gerekiyo.inşaallah o duyguyu tattırırsınız.gerçek rumelilerin de dileği bu zaten.

Adsız dedi ki...

dizi tamamen damdaki kemancı filminden araklanmıs. alıcan yaraş daha once kopekte de duvar dan araklamıştı. bakalım bir dahakıne nerden araklayacak. ama ne yazık ki yiyiyoruz bunları.

Adsız dedi ki...

tüm anılar canlanır her karesinde... nice kuşlar uçurduk dönmediler geriye...

ertan dedi ki...

tebrik ederim tek kelimeyle harika başarılarınızın devamını dilerim

Adsız dedi ki...

alican yaraş diziyi damdaki kemancıdan araklamamış, uyarlamış..ki bu bir sır değil tüm açıklamaların da var.. uyarlama ve araklama çok başka şeylerdir.. çok keyifli bir dizi olmuş, emeği geçen herkezin eline sağlık

Adsız dedi ki...

dizi çok güzel olmuş.

Adsız dedi ki...

rumeli ne güzel zevkle izleyeceğiz fakat rumeli şivesinden eser yok. karadeniz, çingene şivesi falan kullanılmış. abi şu işi tam yapın da bize izletin bence. bilmiyorsanız da yardım alın lütfen.
saygılar...

Adsız dedi ki...

Bu dizi daa güzel olurmiş ama bizım oralarda bööle konuşmaylar. Konuşmalari bizım konuşmamız gibi diil.Madam bööle bir dizi çekeysınız iç olmase bu şivey(i) bilennerden üürenseydınız bare.Ben 1958 senesınde Üsküp'ten trenne geldım.Gelırken elımızde ne var ise braktık geldık.Burda çok zaamet çektık. İç kimse bizım ne çektıımızi bilmeydi.Diziy(i) yapannar isterse şive ve konuşmalar için yardım ederız.Dizinın iisık yeri bu şive.Buni da alledersenız ii olur.Ade saalıcakle kalın.(Evlad-ı Fatihan'dan bir Rumeli göçmeni.)

Adsız dedi ki...

bende arkadasıma katılıyorum biraz şiveler düzeltilmeli!!yardım aldığınız belli ama biraz daha gerceğe yakın olmalı bencede çingene şivesi gibi duyuluyo.başarılar

Adsız dedi ki...

Merhaba
Sayin proje yapimcilari, bilmem frkinda mi osmanlinin 400 yildan fazla, bu yerlerde hukmetmis, ve o 400 yildan siz hic bir seyden esinlenmediniz, bula bula bir Makedon gencin ve bir Turk kizinin askindan mi esinlendiniz, neden Ataturkun Manastirda okurken Elenayla olan askini ele almadiniz? Yada Turk bir gencin Makedon kiza asik olmasini???
Zaten "yabanci damat" dizisini gorduk.. SANIRIM NE DEMEK ISTEDIgIMI ANLAMISSINIS. RESNELiLER

Adsız dedi ki...

madem o kadar masraf yapıyorsunuz bari damdaki kemancı müzikalinin müziklerinide ekleyip müzikal olarak oynanması sağlansaydı ama raiting yüzünden yapamıyorsunuz biliyoruz o zaman senaryoyuda değiştirseydiniz cümleler bile aynı çok üzülüyorum biraz çalışmak lazım ama nerde o yaratıcılar

Adsız dedi ki...

bu hafta da reyting tablosunda 6. sıradayız. tebrikler

Adsız dedi ki...

Bu dizinin fragmanlarını gördüğümüzde heyecanla beklemeye başladık ailece.. bizde rumeliliyiz ve artık bizede sıra gelmeliydi. Şiddet dolu, insanlık dışı töre dizilerinden gına geldi.. Umarım bu diziyle rumeli insanlarının ne kadar sevecen oldukları görülür ama tek sorun şive çok bozuk durumda.. dizide kullanılan şive çok kötü, lütfen bu konuda yardım alın.. ama herşeye rağmen böyle bir dizi için serdar akar ve tüm dizi çalışanlarına sonsuz teşekkürlerimi sunarım..

Adsız dedi ki...

dizi cok guzel ancak sive tam oturmamis, sadece Ramizin kizi Zarifenin sivesi dogru..Zevkle izlemeye devam edecegiz..basarilar dilerim..

Adsız dedi ki...

Tamamen araklama bir dizi. Ah bir zengin olsam, bak daha neler araklayacağım!

Adsız dedi ki...

Bülent TÜRKOĞLU.
Kesinlikle mükemmel bir dizi ve bir çok arkadaşın dediği üzere sürekli dogu kökenli kan, töre ve anlamsızca mantıktan uzak düşünceleri yansıtan şiddetin hüküm sürdügü aşiret dizilerinden sonra, gerçek Türk örf, adet ve ailevi geleneklere eş değer kriterleri, gerçek bizleri yansıtan böyle bir dizinin var olması Manastır kökenli bir ailenin çocugu olan benim için gurur verici bir olay. Bu dizinin çekilmesinde emeği gecen herkese ( yapımsıcısından oyuncusuna ve teknik tüm kadro ) sonsuz teşekkürler...

Adsız dedi ki...

yaa ulağan dışı bi film harika bayılıyorum hayatımda ilk defa bi diziyi kaçırmamaya çalışıyorum bütün zamanımı ona göre film satine ayrlıyorum filmde kendimi buluyorum devamını bekleriz teşekkürler atv iyiki varsın ...

Adsız dedi ki...

Bence çok güzel bi dizi yarınki bölümü heyecanla bekliyorum dizide en sevdiğim karakter ise Zarife bi kere şivesi çok güzel dizide emeği geçen herkese teşekkür ediyorum başarılarının devamını diliyorum:)

Adsız dedi ki...

Bence çok güzel bi dizi olmuş dizinin yarınki bölümünü heyecanla bekliyorum dizide tüm karakterler iyi ama en iyisi bence Zarife,bi kere şivesi çok güzel.Dizide emeği geçen herkese ve ATV'ye teşekkür ediyor ekibin başarılarının devamını diliyorum

Adsız dedi ki...

Bayılıyorum bu diziye ve atv den çok rica ediyorum sakın elveda rumeliyi yayndan kaldırmayın ben bir selanikli mübadil torunu olarak kendimi külürümü ailemi görüyorum hatta kimi zaman dilimi dinliyorum ve geç bile kalınmış bir proje bence birazda balkan kültürünü izleyelim bıktık töreler den kandan çok teşekkürler atv ve bütün dizi ekibi

Adsız dedi ki...

sanem


diziyi büyük bir keyifle takip ediyorum şahane bir çalışma olduğunu düşünüyorum,bütününde emeği geçen herkese helal olsun başka söyleyecek söz bulamıyorum ahh banada nasip olsa böyle güzel bir dönem çalışmasında rol almak : ) ayrıca;söylenen ve çalınan şarkıları edinmeyi çok istiyorum yalnızca bir tanesini edinebildim o da bir fırtına tutti bizi..diğerlerine nasıl ulaşabilirim acaba yardımcı olursanız çok mutlu olurum
sarılıyorum,sevgiler : )

Adsız dedi ki...

ya bırakın damdaki kemencı falan filan keyfine varın biraz yada bırakın biz ler keyifle izleyelim ben perşembe gecelerimin şenlenmesinden çok memnunum umarım aynı çizgide ve uzun soluklu olur
teşekkürler atv ve bütün emeği geçenler
ama lütfen lütfen şive konusunda biraz daha hassas olun lütfen
1924 (selanik kavala kurtlu köyü)MÜBADELE MUHACİRLERİ TORUNLARINDAN ebru

Adsız dedi ki...

Dizi tam bir rezalet! "Damdaki Kemancı" filminin birebir kopyası olmakla kalmayıp filmin repliklerine kadar aynısını kullanmışlar. Dizinin devamını merak edenlereyse tavsiyem söz konusu filmi bir yerlerden bulup edinmeleridir. "Elveda Rumeli Ekibi" yaptıkları işe nasıl oluyor da projemiz diyebiliyorlar bu yetkiyi nereden alıyorlar acaba...

Adsız dedi ki...

Sevgili arkadaşlar dizi gerçekten mükemmel ve kaliteli. Sanatçıların performası mükemmel. Böyle dizilerin olmasını istiyorum. Ayrıca dizinin konusuda güzel seçilmiş ve şarkılarına bayılıyorum.

Adsız dedi ki...

gerçekten bambaşka bir dizi...emeğinize sağlık...zevkle izlediğimiz bir yolculuk..hatta perşembeyi beklediğimiz bir dizi şahsım adına konuşayım gününü beklediğim tek dizi..başarılar dilerim..

Adsız dedi ki...

bayılıyorum tv de kendi kültürümle alakalı bir şeyler seyretmeye çok şükür artık bir dizi de var kadar herkese sonsuz teşekkürler

Adsız dedi ki...

Elveda Rumeli dizisini çok severek izliyoruz. Ananem 93 yaşında ve Bulgaristandan göçerek gelen ananesinin ve annesinin hikayeleri ile büyümüş. Şimdi bu dizide onların anlattıklarını yaşıyormuş gibi hissediyor. Bilemiyorum Müslümanların Çok acıklı ve zor şartlarda ülkelerini bırakarak Türkiyeye göçe zorlanmalarını dizinizde yer verecekmisiniz. Eğer o zamanlarada dizinizde yer verecekseniz uzun yürüyüşlerle, bebeklerinin kucaklarında donarak mezarlarını bile kazmaya fırsat bulmadan kaçmak zorunda kalmalarına birkaç bölüm ayırmanızı rica ediyoruz.

Adsız dedi ki...

her geçen gün daha çok bağlanıyorum bu diziye şahane ya daha ne denir şahane şahane şahane herkese çook teşekkürler nihayet törelerden (ağa)lardan bahsedilmeyen bi dizi var

Adsız dedi ki...

BEN BİR MÜBADELE TORUNUYUM.DİZİYE ADETA AŞIK OLDUM.İŞTE GERÇEK DOSTLUKLAR.MÜSLÜMANI HRİSTİYANI VS. BİR ARADA.RAMİZ AGA ,ALEX VE DEDESİ,ZARİFE,KOMUTAN,DİMİTRİ HEPSİNİN ŞİVESİ SÜPER.DİĞERLERİDE BİRAZ DAHA ÇALIŞIRSA TAM SÜPER OLACAK.EMEĞİ GEÇEN HERKESE TEŞEKKÜR EDERİM.BİR DİZİ BU KADARMI GÜZEL VE İÇ ISITICI OLABİLİR.

Adsız dedi ki...

arkadaşlar daha fazla yorum yazmalıyız dizimiz yayından kalkmamalı izlendiği bilinmeli,Dün akşamki bölümde çok güzeldi her bölümde biraz daha balkanların gerçeğini görücez sanırım çünkü orda çoook acılar yaşanmış çooook, ebru

Adsız dedi ki...

merhaba ali ben elveda rumeli gerçekten sevdigim ve beğenerek izledim dizi mükemmel bir yapım oyunculara ve emeği geçen herkesin eline sağlık

Adsız dedi ki...

tek kelimeyle mükemmel herkes izlemeli izlenmeye değer tek dizi oyuncular, senaryo vs. harika göçmenlerin (macirlerin) torunuyum diziye aşığım bayılarak izliyorum mükemmel emeği geçen herkesin eline sağlık...

Adsız dedi ki...

selam herkese ve çok teşekürler. pazartesi gününü iple çekiyorum.. inalılmaz zevkli bir film ,konusu da harika dostluğu ,aşkı çok güzel işleniyor.. emeği geçen herkese teşekürler
....

Adsız dedi ki...

meraba valla elveda rumeli çok güzel bir dizi pazartesi gününü sabırsızlıkla bekliyorum keşke o devirlerde yaşasaymışık

Adsız dedi ki...

YA GERÇEKTEN ÇOK GÜZEL Bİ DİZİ PAZARTESİNİ İPLE ÇEKİOM MUSTAFA ÇOK YAKIŞIKLI DIĞER MUSTAFA DA ÇOK KOMIK DIĞER ADI DA DELİ NAMIK BAYILIOM IKISINE DE VAHIDE İNŞ. İYİLEŞİR

Adsız dedi ki...

YA GERÇEKTEN ÇOK GÜZEL Bİ DİZİ PAZARTESİNİ İPLE ÇEKİOM MUSTAFA ÇOK YAKIŞIKLI DIĞER MUSTAFA DA ÇOK KOMIK DIĞER ADI DA DELİ NAMIK BAYILIOM IKISINE DE VAHIDE İNŞ. İYİLEŞİR

Adsız dedi ki...

ya inanılmaz güzelll bir dizi mustafaya da bayılıyorumm

Adsız dedi ki...

slm mstafa ya bisey olmsn ltfn vahidele evlnsnler ltfn

Adsız dedi ki...

dizi harika olmuş

Adsız dedi ki...

çok güzel bir dizi o kadar güzel bir konu su var ki bende rol almak isterim.

Adsız dedi ki...

hem eğlendiriyo hemde rumeli ile olayları öğreniyor bilgi ediniyoruz
bu dizide oynayan herkese teşekkürler

Adsız dedi ki...

selam bu dizi bilgi edindiriyo devam etmesini istiorum